معرفی و نحوه برندسازی

برندسازی

برندسازی یکی از عوامل مهم در شناسایی برند یک شرکت است. بیش از 60 درصد افراد با توجه به برند یک شرکت از محصولات و خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند.

شما به عنوان داشتن یک کسب و کار باید نسبت به برندهای بزرگ متمایز باشید، در نتیجه باید اصول برندینگ را بدانید.

ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با حوزه برندینگ آشنا کنیم. قبل از این که بپردازیم به توضیح برندسازی ابتدا ببینیم تعریف برند چیست، پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

برند چیست؟

برند نام تجاری است که متعلق به یک شرکت است که با استفاده از نام برند کاربران این شرکت را خواهند شناخت. به زبان ساده‌تر برند شما با درک مشتری از تجارت شما تعریف می‌شود.

برند چیست؟

برند اعتبار تجارت شما را تعیین می‌کند. مواردی که بر روی افزایش اعتبار برند مؤثرند، شامل موارد زیر است که چند نمونه از آن‌ها را برای شما در این قسمت از مقاله معرفی کرده‌ایم، از جمله:

  • محیط (ویترین فروشگاه یا محیط دفتر)
  • نحوه بسته بندی محصولات یا ارائه خدمات
  • داشتن وب سایت و تبلیغات آنلاین
  • انتشار مطالب
  • نحوه ارائه خدمات و فروش محصولات به مشتریان

برندسازی یک فرایندی است که به چندین استراتژی نیاز دارد. در نتیجه ساخت یک برند باکیفیت و مناسب باعث ارتباط بیشتر مشتریان با شما و تجارت شما، همین‌طور حمایت بیشتر آن‌ها از برند شما خواهد بود.

برندسازی چیست؟

برندسازی یا همان برندینگ به معنای ایجاد آگاهی از تجارت شما با استفاده از استراتژی‌ها و با هدف ایجاد تصویری منحصر به فرد و ماندگار در بازار است. شرکت الی وب با متخخصان حرفه‌ای در زمینه برندسازی یکی از معتبرترین شرکت‌های Branding در کشور است.

برندسازی چیست؟

برند تجاری را می‌توان به سه مرحله تقسیم بندی کرد:

استراتژی برند

استراتژی برند نشان می‌دهد که تجارت شما از دیدگاه کاربران متفاوت، قابل اعتماد و به یاد ماندنی است. در نتیجه اولین گامی که در برندینگ برمی‌دارید، استراتژی برندسازی است.

به عنوان مثال شما از قبل بدون هیچ نقشه‌ای نمی‌توانید خانه خود را بسازید، Branding هم دقیقاً مشابه خانه سازی است. استراتژی برندینگ شامل موارد زیر است:

  • کشف برند
  • تحلیل و تحقیق رقبا
  • مخاطبان هدف

استراتژی برند یک روش مهم در ساخت یک مارک تجاری موفق است. در نتیجه نباید از این ویژگی در برندینگ غافل شد.

هویت نام تجاری برند

هویت برند روشی است که شما می‌توانید آن را با تصاویر، پیام رسانی و تجربه به کاربران انتقال دهید. استراتژی برند نیز بر چگونگی ارائه هویت برند تأثیرگذار است.

هویت مارک در برندسازی

عوامل تأثیرگذار در هویت برند شامل موارد زیر است:

  • لوگو
  • رنگ‌ها و قلم‌ها
  • طراحی سایت
  • محتوا و پیام رسانی
  • تبلیغات

بازاریابی برند

بازاریابی برند تجاری روشی است که کسب و کارهای تجاری از طریق ارتباطات استراتژیک، محصولات و خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دهند.

عواملی که در بازاریابی برند مؤثر هستند شامل موارد زیر است:

  • تجربه کاربری
  • سئو و بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات پولی (PPC)

انواع برندسازی

برندسازی انواع مختلفی دارد از جمله:

  • برندینگ شخصی: در این روش افراد به صورت شخصی و برای افزایش شهرت خود برندینگ می‌کنند
  • برندینگ مشارکتی: این نوع از Branding مشارکت با شرکت‌های دیگر است
  • برندینگ دیجیتال: این نوع از Branding در وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد

7 نکته مهم در برندسازی

حال در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را با 7 عمل مهم در Branding آشنا کنیم.

6 عامل مهم در برندسازی

مشخص کردن هدف

هر برند موفقی، در پشت پرده خود هدفی قدرتمندانه‌ای را داردT در نتیجه برای این که برند باکیفیتی را برای تجارت خود ایجاد کنید باید اهداف خود را بررسی کنید. به عنوان مثال سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • چرا برندسازی می‌کنید؟
  • چگونه برندینگ، تجارت شما را با سایر رقبا متمایز می‌کند؟
  • به مشتریان چه چیزی را ارائه خواهید داد؟

مطالعات نشان می‌دهد که 50 درصد از کاربران بر اساس ارزش برند یک شرکت خریدهای خود را انجام می‌دهند.

آنالیز برندهای رقبا

هرگز نباید دقیقاً همان کاری را انجام دهید که برندهای بزرگ در حوزه مربوط به صنعت شما انجام می‌دهند، اما شما باید از کارهایی که آن‌ها انجام داده‌اند و با عث موفقیتشان شده است، آگاه باشید.

باید طوری برندسازی خود را با رقبا آنالیز کنید که مشتریان زیادی به سمت سایت شما جذب شوند و از خدمات و محصولات شما استفاده و خریداری کنند.

به عنوان مثال بررسی کنید که رقبای شما چگونه در ساخت برند تجاری موفق عمل کرده‌اند. به این نکته هم توجه داشته باشید که باید برند مورد نظر طوری انتخاب شود که کاربران به راحتی آن را به خاطر بسپارند، زیرا در افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات و همچنین محبوبیت برند نیز مؤثر خواهد بود.

مشخص کردن مخاطبان هدف

یکی دیگر از عوامل مهم در برندسازی مشخص کردن مخاطبین هدف است. برند شما نمی‌تواند برای ارائه همه خدمات و فروش همه همه محصولات باشد.

قبل از اینکه اقدام به Branding کنید باید ببینید مخاطبان و مشتریان شما چه کسانی خواهند بود. برای اینکه مشتریان خود را مشخص کنید، تصویری از آن‌ها را در ذهن خود منسجم کنید، مانند:

  • سن
  • اهداف
  • انگیزه‌های مشتریان
  • نیازهای مشتریان

با شناسایی مشتریان هدف برای ارائه خدمات و فروش محصولات در فعالیت‌های بازاریابی شما بسیار تأثیرگذار است، زیرا کاربران و مشتریان باعث خواهند شد تا کلیک سایت شما افزایش پیدا کند.

طراحی لوگو

شاید با شنیدن Branding اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، طراحی لوگو است. طراحی یک لوگو جذاب و باکیفیت یکی از عوامل مهم در برندینگ است، زیرا بیشتر در دید کاربران قرار دارد.

اهمیت طراحی لوگو در برندسازی

ساخت لوگو شامل موارد زیر است که باید از طراحان لوگو آن‌ها را بخواهید:

  • اندازه لوگو
  • فونت‌ها
  • عکاسی
  • رنگ‌ها

یکی دیگر از عوامل مهم در آگاهی از برند و برندسازی، رنگ‌ها هستند. رنگ‌ها تأثیر فراوانی در برند شما و مؤلفه بصری که به مشتریان ارائه می‌دهید، دارد.

وفاداری در برندسازی

در کنار برندینگ و موفق شدن در زمینه افزایش محبوبیت برند خود، باید وفاداری به کاربران را هم در نظر بگیرید. کاربران و مشتریانی که از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند، بهتر است با استفاده از هدایا و قرعه‌کشی‌ها وفاداری خود را به مشتریان نشان دهید.

وفاداری یکی از عوامل مهم در بازگشت مشتریان به سایت تجارتی شما است که منجر به افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات می‌باشد. حتی پاسخ به سؤالات و دیدگاه‌های مشتریان و حل مشکلات آن‌ها می‌تواند بر وفاداری شما نسبت به کاربران را افزایش دهد.

طرح لوگو در برندسازی

 در هنگام Branding و پیاده سازی نماد برند یا همان لوگو باید به چند نکته مهم توجه کرد، زیرا لوگو طراحی شده هویت بصری برد شما را نشان خواهد داد. طراحی لوگو باید با دقت بسیاری انجام شود که مشتریان هدف را جذب کند.

تأثیر طرح لوگو در برندسازی

ویژگی‌هایی که یک لوگو باکیفیت باید داشته باشد شامل موارد زیر است:

متناسب بودن: لوگو یا همان نماد برند باید با اهداف شرکت که چه کاری انجام خواهد داد، باید متناسب باشد.

ساده بودن لوگو: خیل از افراد دوست دارند لوگو تجاریشان با اضافه کردن عنصرهای مختلف و پیچیده بودن آن محبوبیت زیادی را کسب کنند، اما ثابت شده است که لوگوهای باکیفیت و ساده حتی با گذشت زمان نیز از مد نیفتاده‌اند و محبوبیت بیشتری را هم داشته‌اند.

متمایز بودن: همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز در مورد متمایز بودن برند نیز صحبت کردیم، باید نماد برند شما نیز از سایر تجارت‌ها متمایز باشد.

لحن برند

لحن برند و نشان دهنده آن به مشتریان بستگی به تجارت و کسب و کار شما دارد. لحن برند شامل موارد زیر است:

  • دوستانه
  • حرفه‌ای
  • فنی
  • تبلیغاتی
  • محاوره‌ای و غیره

لحن برند تأثیر بسزایی در ارتباط مشتریان با تجارت شما دارد. این ویژگی بیشتر در مقالات وبلاگ یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی تأثیر خود را نشان می‌دهد.

مزایای برندسازی

داشتن یک برند باکیفیت و منحصر به فرد باعث خواهد شد تا مزایای فراوانی را داشته باشد. مزایای برندسازی شامل موارد زیر است:

  • ارائه خدمات و محصولات به مشتریان و به صورت شفاف و معتبر
  • روشی بهتر برای حمایت از بهره‌وری
  • مقرون به صرفه بودن
  • صرفه جویی در زمان

چرا برند سازی مهم است؟

برند تجاری به دلیل تأثیر کلی بر شرکت شما کاملاً مهم است. مارک تجاری می‌تواند درک مردم از نام تجاری شما را تغییر دهد، می‌تواند باعث ایجاد تجارت جدید شود و ارزش برند را افزایش دهد، اما اگر برندینگ به خوبی انجام نگیرد می‌تواند برعکس عمل کند و این به ضرر تجارت و کسب و کار شما خواهد بود.

مزایای برندسازی

در این قسمت از مقاله مزایای برندینگ را بررسی خواهیم کرد.

افزایش ارزش کسب و کار

نام تجاری هنگام ایجاد مشاغل تجاری در آینده مهم است، همچنین یک برند تازه و باکیفیت تأسیس شده می‌تواند با دادن اهرم فشار بیشتر به صنعت، ارزش تجارت را افزایش دهد. این امر به دلیل جایگاه مستحکم آن در بازار، آن را به یک فرصت جذاب‌تر سرمایه گذاری تبدیل می‌کند.

نام تجاری یک دارایی تجاری است که ارزش پولی نیز در خود دارد و باید جایگاه خودش را در ترازنامه تجارت داشته باشد، زیرا ارزش کلی شرکت را افزایش می‌دهد.

اگرچه این برای بسیاری از شرکت‌ها موضوعی بحث برانگیز و کار دشواری است، اما دادن وزن مالی به نام تجاری به اندازه خود برند مهم است و این “ارزیابی برند” نامیده می‌شود.

ایجاد اعتماد

اعتبار یک برند در نهایت به میزان اعتمادی که مشتریان می‌توانند به آن داشته باشند، کاهش می‌یابد. هرچه اعتماد بیشتری به یک برند داشته باشید، درک شما از آن بهتر باشد، شهرت آن و در نتیجه، خود برند نیز بیشتر می‌شود.

مارک تجاری به دنبال روش صحیح برای به دست آوردن و حفظ سطح خاصی از اعتماد بین شرکت و سهام‌داران آن است. این کار با ایجاد یک وعده واقع‌بینانه و قابل دستیابی انجام می‌شود که مارک را به روشی خاص در بازار قرار داده و سپس به آن قول می‌دهد.

به سادگی، اگر وعده عملی شود، اعتماد در ذهن ذینفعان ایجاد می‌شود. در بازارهای بسیار شلوغ، اعتماد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا می‌تواند بین قصد (در نظر گرفتن خرید) و اقدام (انجام خرید) تفاوت ایجاد کند.

نتیجه گیری

برندینگ یکی از ویژگی‌های مهم برای موفقیت در کسب و کارهای فعلی است. داشتن یک برند حرفه‌ای باعث افزایش مشتری فروش بیشتر محصولات خواهد شد و همچنین محبوبیت برند را افزایش خواهد داد.

اگر شما هم برای تجارت خود قصد دارید برندسازی کنید، می‌توانید با کارشناسان مجرب شرکت الی وب، در ارتباط باشید.

امیدوارم با مطالعه این مقاله با کلمه Branding بهتر آشنا شده باشید. نظرات و سؤالات خود را بیان کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

اسکرول به بالا