آشنایی با سئو سایت

سئو سایت

امروزه با گذشت چندین سال، روش بازاریابی دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی محصولات و تبلیغات خدمات) به سرعت افزایش پیدا کرده است. با وجود میلیون‌ها کاربر در استفاده از اینترنت باعث شده تا برندها برای فروش و تبلیغ خدمات و محصولات خود از روش بازاریابی دیجیتال استفاده کنند، از بازاریابی محتوا شروع شده تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو که هر کدام نقش اساسی و مهی را دارند.

از همه مهم‌تر باید از خدمات سئو نام برد که تأثیر فراوانی در دیده شدن محصولات و خدمات یک شرکت، همچنین در خدمات دیجیتال مارکتینگ دارد.

برای بهینه سازی یک سایت باید صدها تکنیک بهینه سازی سایت را بدانید تا فاکتورهای مختلف رتبه بندی موتور جستجو را برآورده کند.

ما در این مقاله قصد داریم در این مقاله به صورت جامع سئو سایت را برای شما توضیح دهیم. پس ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

سئو چیست؟

سئو (Search Engine Optimization) فرایندی است که باعث افزایش ترافیک باکیفیت یک سایت نتایج موتور جستجو می‌شود.

اما سؤال مهم اینجا است که چگونه باید SEO سایت را انجام دهیم و این که عوامل رتبه بندی چه چیزهایی هستند؟

قبل از این که به این سؤال پاسخ دهیم، ابتدا ببینیم که نحوه کار موتورهای جستجو چگونه است. موتورهای جستجو مانند کتابخانه‌ای در عصر دیجیتال هستند.

موتورهای جستجو مانند کتابخانه‌ها، نسخه‌هایی از جنس صفحات وب را در خود ذخیره می‌کنند. زمانی که شما یک عبارتی را در موتور جستجو تایپ می‌کنید، نتایج مرتبطی در گوگل به صورت لیست شده به شما نمایش داده می‌شود.

این که نتایج باکیفیت و مرتبط به جستجو کاربر نمایش داده شود را الگوریتم‌های گوگل تشخیص می‌دهند. الگوریتم‌های گوگل برای نشان دادن نتایج مرتبط با جستجوی کاربر عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد، از جمله:

  • کلمات جستجو شده توسط کاربر
  • تخصص منابع
  • موقعیت مکانی

اینها نمونه از عواملی است که الگوریتم‌های گوگل نتایج مرتبط و باکیفیتی را به کاربران نمایش می‌دهند.

سئو چیست؟

سؤال دیگر این است که چرا به خدمات سئو سایت احتیاج داریم؟

امروزه مشاغل‌های آموزشی و تجاری، محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین و با استفاده از وب سایت‌ها به کاربران ارائه می‌دهند. در نتیجه استفاده از خدمات SEO به رتبه بندی بالاتر در صفحات نقش بسزایی را خواهد داشت.

با گذشت زمان، در حال حاضر استفاده از بهینه سازی برای بالا بردن افزایش ترافیک وب سایت، کاهش نرخ پرش، افزایش بازدید از سایت، رتبه بندی و غیره رواج بیشتری داشته است.

انواع سئو سایت

سئو انواع مختلفی دارد که هر کدام در کنار هم باعث بهینه سازی سایت و کسب رتبه در گوگل خواهند شد. انواع SEO شامل موارد زیر است:

  • بهینه سازی فنی
  • بهینه سازی داخلی
  • بهینه سازی محتوا
  • بهینه سازی خارجی
  • بهینه سازی محلی
  • بهینه سازی موبایل

مهم‌ترین انواع SEO شامل بهینه سازی داخلی (On Page SEO)، بهینه سازی خارجی (Off Page SEO)، بهینه سازی فنی (Technical SEO) است.

بهینه سازی فنی

سئو فنی یا همان Technical SEO فرایندی است که با بهینه سازی سایت آن را به ربات‌های گوگل معرفی می کند تا ربات‌های گوگل به راحتی ارتباط تمام صفحات را درک کنند.

بهینه سازی Technical شامل مواردی است که در کنار هم، بهینه سازی فنی را بهبود می‌بخشند که در اینجا چند نمونه از آن‌ها را برای شما نام برده‌ایم، از جمله:

  • بهینه سازی نقشه سایت
  • ایجاد فایل دسترسی ربات
  • ایجاد داده‌های ساختار یافته
  • بهینه سازی سرعت سایت
  • نصب گواهینامه امنیتی SSL
  • رفع لینک‌های شکسته

بهینه سازی داخلی سایت

سئو داخلی یا همان On Page SEO فرایند بهینه سازی صفحات داخلی وب سایت است. رتبه بندی یک سایت بر اساس بررسی موتورهای جستجو از صفحات وب سایت است. در نتیجه توجه به بهینه سازی داخلی سایت بسیار مهم است.

سئو داخلی سایت

عوامل مهمی که در بهینه سازی داخلی باید آن‌ها را در نظر گرفت، شامل موارد زیر است:

بهینه سازی عناوین صفحه

سئو عنوان‌های صفحات یکی از فاکتورهای مهم در بهینه سازی سایت است. عناوین صفحات سایت در نتایج گوگل به کاربران نمایش داده می‌شود، در نتیجه جذاب بودن عنوان در کلیک کردن کاربران بسیار مؤثر است.

همچنین عنوان صفحات باید طوری نوشته شوند که به ربات‌های موتور جستجو نشان دهند که محتوای صفحه درباره چه چیزی است.

همچنین علاوه بر عناوین اصلی صفحات، باید به عنوان‌های داخل محتوا نیز توجه شود مانند H2 و H3. با رعایت تیترها و عناوین داخل یک محتوای طولانی باعث خواهد شد تا کاربران به راحتی به نقاط مختلف محتوا دسترسی پیدا کنند و همچنین خزنده‌های گوگل آن‌ها را به سادگی Index کنند.

بهینه سازی تصاویر

یکی دیگر از عوامل مهم در Search Engine Optimization داخلی سایت، بهینه سازی تصاویر است. هر تصویر که در صفحات یک وب سایت قرار می‌گیرد باید به درستی بهینه سازی شود.

اگر تصاوی صفحات به درستی بهینه سازی نشوند، موتورهای جستجو در تشخیص و شناسایی تصاویر و همچنین نمایش دادن ان ها به کاربران دچار مشکل خواهند شد، در نتیجه در رتبه بندی و کیفیت محتوا نیز تأثیرگذار خواهد بود.

مواردی که در بهینه سازی تصاویر تأثیرگذار هستند شامل نام تصویر، اندازه تصویر و متن جایگزین یا همان ALT تصویر است.

قالب بندی صفحات

انتشار محتوا با متن و تصویر بدون زیباسازی محتوا روش مناسبی در سئو نیست. اگر چه گوگل نمی‌تواند صفحه‌ای را مانند یک انسان مشاهده کند (از نظر زیبایی)، اما می‌توانند درک کنند که آیا یک صفحه پر از تبلیغات و یا پنجره‌های بازشو (POP) است یا نه؛ در این صورت گوگل این ویژگی را تشخیص خواهد داد.

سئو محتوا

بهینه سازی محتوا زیر مجموعه‌ی On Page SEO است. SEO محتوا به معنای باکیفیت کردن محتوا است. محتوا یکی از فکتورهای مهم برای کسب رتبه در گوگل است، در نتیجه بهینه سازی محتوا نیز در رابطه با این موضوع اهمیت فراوانی خواهد داشت.

سئو محتوا

انتشار محتوای مناسبی که کاربران بیشتر می‌پسندند و موتورهای جستجو بیشتر آن‌ها را در نتایج گوگل به کاربران نمایش می‌دهند، یک امتیاز مثبت برای سایت است.

ما در این قسمت از مقاله چند نکته مهم در تولید محتوا باکیفیت را برای شما آماده کرده‌ایم، از جمله:

 فرایند تولید محتوای خود را با تحقیق کلمه کلیدی شروع کنید. پیدا کردن کلمات کلیدی یکی از موارد مهم در سئو سایت است. در ادامه به دنبال کلمات کلیدی دم بلند Long Tail و کلمات کلیدی مرتبط با معنا (LSI) باشید و آن‌ها را به عناوین و محتوا خود اضافه کنید.

سعی کنید محتوایی منتشر کنید که جامع و کامل باشد تا کاربران بتوانند آنچه را که جستجو می‌کنند را به دست آورند و موتورهای جستجو محتواهای شما را به کاربران نمایش دهند.

برای کمک به کاربران در زمینه کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع محتوا خود، به سایر سایت‌های باکیفیت بالا لینک دهید.

بهینه سازی خارجی سایت

سئو خارجی سایت یا همان Off Page SEO مربوط به فعالیت‌های خارج از وب سایت است که می‌توانید برای تبلیغ سایت خود این فعالیت‌ها را انجام دهید.

وب سایت‌هایی که به درستی از Off Page SEO استفاده نمی‌کنند محبوبیت کمتری نسبت به سایر وب سایت‌ها دارند و در نتیجه رتبه پایین‌تری را در گول خواهند داشت.

مهم‌ترین عواملی که در بهینه سازی خارجی سایت باید در نظر گرفت شامل موارد زیر است:

  • لینک سازی: لینک سازی (Link Building) یک روند دریافت بک لینک از وب سایت‌های دیگر است. بک لینک‌ها به عنوان رأی اعتماد عمل می‌کنند و باعث افزایش اقتدار سایت می‌شوند.
  • تبلیغات برند: گوگل برندهای شناخته شده را در نتایج بالا رتبه بندی می‌کند، زیرا کاربران بیشتر به آن‌ها اعتماد دارند. همچنین استفاده از انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات مؤثر هستند.

بهینه سازی محلی

سئو محلی یا همان Local SEO بیشتر برای سایت‌های با مشاغل محلی کاربرد دارد. اگر شما هم وب سایت محلی دارید برای جذب بیشتر مشتریان خود باید وب سایت خود را برای Local SEO بهینه کنید.

سئو محلی

برای این که سایت محلی خود را بهینه سازی کنید باید نکات مهمی را در نظر داشته باشی از جمله:

  • اطمینان حاصل کنید که نام تجاری، آدرس، اطلاعات تماس خود را در تمام صفحات وب سایت به کاربران نمایش دهید
  • اضافه کردن طرح کسب و کار محلی در صفحه اصلی سایت
  • کسب و کار خود را در فهرست‌های معتبری مانند Yelp، یاهو، Foursquare و سایر موارد ثبت کنید
  • وب سایت خود را در دایرکتوری‌ها و وب سایت‌های محلی به عنوان مثال روزنامه‌های محلی آنلاین تبلیغ کنید

بهینه سازی موبایل

بهینه سازی موبایل یک فاکتور مهم در SEO است. امروزه بیش از 60 درصد از جستجوهای گوگل توسط کاربران با دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌گیرد.

این آمار نشان دهنده این است که باید در بهینه سازی سایت به موضوع ریسپانسیو بودن سایت توجه زیادی شود. مزایای بهینه سازی و ریسپانسیو بودن سایت شامل موارد زیر است:

  • وب سایت به سرعت در تلفن همراه بارگیری می‌شود
  • استفاده از وب سایت در تلفن همراه آسان است
  • در تلفن همراه به دلیل واکنش گرا بودن سایت تجربه کاربری به هم نمی‌خورد

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

بهینه سازی کلاه سیاه اصطلاحی است که اقداماتی برای فریب الگوریتم‌های موتور جستجو استفاده می‌شود. گاهی اوقات افراد زیادی ایده‌هایی را در مورد نحوه ایجاد لینک مصنوعی برای بهبود رتبه بندی یک وب سایت در گوگل ارائه می‌دهند، این روش‌ها SEO کلاه سیاه هستند و خلاف دستورالعمل‌های گوگل است و همچنین باید از آن‌ها اجتناب شود.

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

استفاده از روش‌های کلاه سیاه منجر به کاهش رتبه بندی و اعتماد به سایت خواهد شد، همچنین مجازات‌های شدید را از سمت گوگل ایجاد خواهد کرد.

سئو کلاه سفید برعکس SEO کلاه سیاه است. با استفاده از تکنیک‌های SEO کلاه سفید به راحتی می‌توانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک باکیفیتی را به دست آورید.

فاکتورهای مهم برای کسب رتبه در گوگل

فاکتورهای اساسی و مهمی وجود دارند که باعث می‌شوند وب سایت مورد نظر رتبه بالایی را در نتایج گوگل کسب کند، از جمله:

  • سرعت سایت
  • ریسپانسیو بودن وب سایت
  • لینک‌های داخلی
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • برچسب‌های عناوین
  • توضیحات متا
  • متن ALT تصویر
  • ساختار URL
  • بک لینک
کسب رتبه در گوگل با سئو

نتیجه گیری

سئو سایت یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای هر نوع وب سایت است. یک وب سایت بهینه سازی شده در موتورهای جستجو از رتبه بالایی برخوردار است و همچنین تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

همان‌طور که در این مقاله گفته شد مهم‌ترین انواع بهینه سازی سایت شامل بهینه سازی داخلی، بهینه سازی خارجی و بهینه سازی تکنیکال است.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات سئو شرکت الی وب با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

امیدوارم با مطالعه این مقاله نحوه بهینه سازی سایت را به خوبی فهمیده باشد. شما کاربران گرامی می‌توانید دیدگاه‌ها و سؤالات خود را با ما در میان بگذارید، تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

اسکرول به بالا